9 клас


                                     У блозі використані матеріали мережі Інтернет

Тренажер з правопису


Наголосовий тренажер





Репетитор

                                         
                                         Українська мова

1. Розвиток української мови

2.Походження і розвиток української мови

3. Історичний розвиток української літературної мови.

4.Із глибини віків: коротка історія розвитку української мови

5. Презентація



 Дистанційне навчання.
     Українська мова
Вітаю вас, діти!
Середа
 13.05.2020 


Тема. Повторення вивченого з теми "Складні речення", 
" Складнопідрядні речення", " Безсполучникові складні речення"," Складні речення з різними видами зв'язку".

1.Повторити параграфи  підручника 17-26,28-31, 32.
2.Знати види СПР.
3. Розділові знаки в СПР, БСР,СР з різними видами зв'язку.
4.Додаткова інформація за посиланнями:




Вівторок
 12.05.2020 

Тема.Офіційно -діловий стиль.Резюме.

1.Опрацюйте три таблиці- опори,переслані в групу Viber :
"Ділові папери", " Стилі мовлення", " Офіційно- діловий стиль".

2. Усно виконайте вправу " Повторення"(с.136).

3. Опрацюйте навчальний матеріал із теми " Резюме" 
(с. 136) та прочитайте зразок резюме ( вправа 1 на с. 137).
Зверніть увагу на рубрику "Зауважте!"

4. Усно виконайте вправу 3, 4 (с.137) 

5.  Напишіть резюме  на заміщення однієї з вакантних посад:
бібіотекар; програміст; тренер... ( на ваший вибір), написавши відповідь у гугл формі : 




Вівторок
 05.05.2020
Тема. Контрольна робота.Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового  зв’язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності (тестування).

 Два тести контрольної роботи по 12 запитань  виконати 05. 05. до 20.00.

Цей вид  роботи буде оцінено.
 Увага!!! Комп'ютер перемішує завдання й відповіді, тому працюйте самі (відповіді я бачитиму онлайн. Указуєте під час реєстрації лише ваше прізвище та ім'я).

Скриншоти НЕ посилати!!!

1. Зайти за посиланням https://naurok.ua/student/tests
2. Вписати прізвище та ім'я.
3. Увести коди доступу:


960426
                                           435501



















Продовжуємо  дистанційне навчання  

з 27.04. по 30.04. 2020 року

Середа
 29. 04. 2020


Тема. Повторення вивчених розділових знаків у простому реченні.

І. Пройти тести на платформі " На урок" з тем : " Тире в простому реченні", " Розділові знаки при однорідних членах речення".

                 Тести ( виконати 29. 04. до 20.00.

Цей вид  роботи буде оцінено.
 Увага!!! Комп'ютер перемішує завдання й відповіді, тому працюйте самі (відповіді я бачитиму онлайн. Указуєте під час реєстрації лише ваше прізвище та ім'я).

Скриншоти НЕ посилати!!!

1. Зайти за посиланням https://naurok.ua/student/tests
2. Вписати прізвище та ім'я.
3. Увести коди досту
-985482
ІІ. Опрацюйте й повторіть навчальний матеріал за посиланням синього кольору ( нижче):


Д/З.  Повторити навчальний матеріал " Відокремлені члени речення" за посиланням. 
Виконати вправи  1, 3 ( с. 132).




Вівторок
 27. 04. 2020

За розкладом два уроки

Тема. Контрольний диктант


І. Прослухайте текст диктанту.
ІІ. Запишіть на окремому аркуші  текст диктанту.
ІІІ. Перевірте текст, зробіть скриншот і перешліть роботу в групу ( час обмежений)



2 урок. Тема. Повторення вивчених розділових знаків у простому реченні.

І. Опрацюйте параграф 37, виконайте письмово вправи 2
(с. 130), 4 ( с. 131).

ІІ. Повторіть теми  (усно) за посиланнями
( натисніть нижче на посилання синього кольору):



Д/З. Повторити 2 теми за посиланнями або схемами ( робочі папки з мови), підготуватися до тестування.



Продовжуємо  дистанційне навчання  

з 21.04. по 24.04. 2020 року

Середа
 22. 04. 2020

Тема. Види й засоби  міжфразового зв’язку .



І. 
1. Перегляньте відеоуроки. 
2. Опрацюйте навчальний матеріал параграфа підручника  35.
3.Визначте нову інформацію теми уроку. На основі переглянутого відео та опрацьованого матеріалу дайте відповідь на запитання:
- Які є види зв'язку речень у тексті?
- Які є засоби міжфразового зв'язку?



4. Виконайте вправи 1, 2 (с.124-125), 5 (с.127).

Д/З. Вивчити матеріал параграфа підручника 35, вправа домашнього завдання ("Баламути", с.127).


Вівторок 21. 04. 2020


2 уроки мови

Тема 1 уроку. Ключові слова в тексті й абзаці. Види й засоби
міжфразового зв’язку (повторення й узагальнення).

І. Опрацюйте параграф підручника 34.
На основі  опрацьованого матеріалу підручника
продовжте думку речень ( усно):
Мікротема- це...
Абзац -це...
Тематичним називають речення, що...
 Ключовими називають слова...

ІІ. Виконайте завдання вправи 1  ( с.120) та вправи 3 ( с. 122)
( письмово). 

ІІІВиконайте тест ( виконати 21. 04. до 21.00.

Цей вид  роботи буде оцінено.
 Увага!!! Комп'ютер перемішує завдання й відповіді, тому працюйте самі (відповіді я бачитиму онлайн. Указуєте під час реєстрації лише ваше прізвище та ім'я).

Скриншоти НЕ посилати!!!

1. Зайти за посиланням https://naurok.ua/student/tests
2. Вписати прізвище та ім'я.
3. Увести код доступу .



Д/З. Вивчити навчальний матеріал параграфа 34.

Тема 2 уроку.Урок мовленнєвого розвитку. Тези прочитаних публіцистичної чи науково-пізнавальної статей.

І. Опрацюйте параграф підручника 36.
На основі  опрацьованого матеріалу підручника
продовжте думку речень ( усно) та вивчіть правила:
План -це...
Пункти плану- це...
Тези-це...
Види тез:...
Прості тези...
Складні тези...
Конспект-це...

ІІ. Практична робота
Вправа 1 ( с.128).
Надіслати скриншот роботи.




Продовжуємо  дистанційне навчання  

з 13.04. по 17.04. 2020 року

14. 04.2020

  Працюємо два уроки
Тема. Обговорення питання «Чи придатна рок-музика для передавання патріотичних настроїв, думок, закликів?» з ілюструванням виступів прикладами сучасних українських рокових пісень .Викладення підсумків обговорення для розміщення на шкільному веб-сайті у формі роздуму, що містить складні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку.
      
Перебіг уроку

1. Крок 1. Опрацюйте статтю Вікіпедії " Рок- музика
( рокмузика)"за посиланням :

2. Крок 2.

1. Подумайте, чи  рок-музика має соціальний вплив у  сучасному світі?

2. Опрацюйте статтю " Рок- музика як соціокультурний феномен" за посиланням:
http://ru.osvita.ua/vnz/reports/culture/10613/ 

3. Опрацюйте статтю "Чи може рок-музика закликати до патріотизму?" за посиланнями:
1.

https://ij.ogo.ua/ya-zhurnalist/chi-mozhe-rok-muzika-zaklikati-patriotizmu/

2.
https://znanija.com/task/28504149


3.

https://gre4ka.info/interv-iu/34077-motyvatsiia-patriotyzm-ta-muzyka-fronmen-hurtu-antytila-u-kropyvnytskomu-foto


 Увага! Матеріал трьох посилань можете творчо  використовувати в письмових роботах, але не списувати!

3. Крок 3. Перегляньте відео, підберіть інші ілюстрації  виступів сучасних українських рокових пісень , що передають патріотичні настрої, думки, заклики.










4. Крок 4

1. Опрацюйте питання «Чи придатна рок-музика для передавання патріотичних настроїв, думок, закликів?» з ілюструванням виступів прикладами сучасних українських рокових пісень.
2. Напишіть роботу  для розміщення на шкільному веб-сайті чи блогу  у формі роздуму, що містить складні речення з різними видами сполучникового
й безсполучникового зв’язку.

Д/З.  Письмова робота на тему : «Чи придатна рок-музика для передавання патріотичних настроїв, думок, закликів?» з ілюструванням виступів прикладами сучасних українських рокових пісень.

Середа
15.05.2020

Тема. Текст, основні ознаки його. Будова тексту. Мікротема й абзац.

Перебіг уроку
І. Перегляньте відеоурок та відеопрезентацію. Під час перегляду зверніть увагу на основні поняття теми.




ІІ. Опрацюйте параграф підручника 33. На основі переглянутих відео та опрацьованого матеріалу підручника
продовжте думку речень ( усно):

-Текст - це...
- Абзац - це...
- Мікротема тексту - це...
- Будова тексту: ....
-Ознаки тексту: ....

ІІІ. Практична робота.
1. Виконати усну вправу 1 (с.116)
2. Письмові вправи 2, 3 ( с.116-117).



Продовжуємо  дистанційне навчання  

з 06.04. по 10.04. 2020 року




                                              07. 04.2020

  Працюємо два уроки

 1 урок
Пропоную вам переглянути відеоурок 
( телеканали: Рада, UA:Культура) за 06.04
 ( для тих учнів, хто не встиг або не мав можливості працювати 06.04). Ця тема вже вам відома, але наприкінці навчального року вона розлядатиметься в розділі " Повторення". 

Відеозапис надіслано в групу Viber.


2 урок

Тема уроку. Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Розділові знаки в реченнях з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку

Хід уроку

1. Повторити матеріал теми, використовуючи підказки:





2. Перегляньте відео 

Вивчіть пояснення, які 
розділові знаки вживаються в реченнях з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку.

Отже,  складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку зберігає всі правила вживання розділових знаків ССР, СПР, БСР!!!


3.  Проаналізуйте  усно інформацію, подану в таблиці, поясніть правила вживання розділових знаків. Зверніть увагу на схеми речень.


4. Практична робота

1. Виконати завдання , вибрати 3 речення (на ваший розсуд). 
2.  Пояснити  ( усно) вживання розділових знаків , звернути увагу на схему речень, указати вид речень.



3. Виконати письмово вправу 4 (с. 114)

Д/З 

Скриншот Д/З надіслати в групу Viber.



Бажаю успіхів!


08.04. 2020 рік

Тема уроку.  Розділові знаки в реченнях з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку

Хід роботи 

Практична робота

І. Виконати  навчальні тести. Переслати скриншоти відповіді  в групу ( скриншоти часу та відповіді).



1 . Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку





ІІ.  Заповнити гугл  форму ( натисніть на нижче виділене посилання ). Скриншоти не посилати.



Гугл  форма з теми " Складне речення з різними видами зв'язку"



ІІІ. Культура слова ( с. 115). Вивчити!

ІV. Опрацюйте (усно)  зразок синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв’язку ( с. 115)

 Д/З. Параграф підручника 32,  вправа домашнього завдання ( с. 115).






БАЖАЮ УСПІХІВ!!!



31.03.2020р. 

1-2  уроки
Тема уроку. Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку


1.Опрацюй інформацію за посиланням ( усно)
(1-2 посилання на ваш розсуд ).

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим типами зв’язку

Репетитор. Українська мова. Синтаксис і пунктуація. Розділ 6.8.

Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком

Складні речення з різними видами зв'язку

Інтерактивний посібник. 9 клас. Розділ  "Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку".

2.  Переглянь відеоуроки, відеопрезентацію ( на ваш вибір), склади  усну лінгвістичну 
розповідь 
у науковому стилі мовлення про складне речення з різними видами звязку.












3. Перевірте, чи всю інформацію ви отримали, прочитавши параграф підручника 32. 

Увага!!! Укладіть свою опору, чи схему, чи таблицю з теми 
(на основі прочитаного чи переглянутого).
4. Виконайте усно вправу 1  (с.112) письмово вправу 2 
(с.113)


5. Виконайте тест ( виконати 31. 03. до 17.00.

Цей вид  роботи буде оцінено.
 Увага!!! Комп'ютер перемішує завдання й відповіді, тому працюйте самі (відповіді я бачитиму онлайн. Указуєте під час реєстрації лише ваше прізвище та ім'я).

Скриншоти НЕ посилати!!!


1. Зайти за посиланням https://naurok.ua/student/tests
2. Вписати прізвище та ім'я.
3. Увести код доступу .




УВАГА!!! Д/З. Усна лінгвістична розповідь  
у науковому стилі мовлення з теми  "Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку" , параграф 32.
 Виконайте тест ( виконати до 01. 04. 2020 р. до 17.00.

Цей вид  роботи буде оцінено.
 Увага!!! Комп'ютер перемішує завдання й відповіді, тому працюйте самі (відповіді я бачитиму онлайн. Указуєте під час реєстрації лише ваше прізвище та ім'я).

Скриншоти НЕ посилати!!!

1. Зайти за посиланням https://naurok.ua/student/tests
2. Вписати прізвище та ім'я.

3. Увести код доступу .





Бажаю успіху!





01.04. 2020 р.

Тема уроку.Урок мовленнєвого розвитку. Вибірковий письмовий переказ тексту наукового стилю (з використанням складних речень з різними видами зв’язку)

1. 
— Які ознаки характерні для  наукового стилю?
— Чим відрізняється науковий стиль від інших стилів?
Дайте усні відповіді на запитання, опрацювавши статті:



2. 
— Який переказ називають вибірковим? Аргументуйте ( усно) свою думку.

Скористайтеся статтею:


3. 
Прочитайте тексти. Визначте ( усно) стиль, тип, жанр, тему й основну думку кожного. Що об’єднує їх?

Текст №1

Архітектура Київської Русі 
Архітектура посідає у художній культурі особливе місце як основа синтезу всіх інших видів мистецтва, зокрема живопису, скульптури, декоративно-прикладної творчості. Архітектура — передусім мистецтво створення (проектування і будівництва) будівель споруд та їх комплексів.Це явище матеріальної культури і водночас один із провідних видів пластичного мистецтва, що грунтується на єдності принципів краси і корисності Як вид мистецтва, вона формує просторове середовище для життя і діяльності людини, виражає суспільні ідеї у художньо-естетних гучних образах.
Суспільна цінність архітектури зумовлюється функціональним характером споруд, їх естетичною визначеністю. За призначенням архітектура поділяється на основні типи: житлову, суспільно-громадську (культові будівлі, культурно-освітні, видовищні, адміністративні тощо), промислову (виробничі, транспортні, торговельні споруди). Складовою архітектури є садово-паркове мистецтво (оформлення парків, скверів, бульварів тощо).
В Україні архітектура як вид будівельного мистецтва виникає у VII ст. до н.е. Високим рівнем відзначалася архітектура колишніх грецьких колоній на українському узбережжі Чорного моря.
У період становлення Київської Русі (IX ст.) типовою формою поселення стає «город», тобто огороджене укріплене місто з групою селищ навкруги. Міста набували важливого значення в економічному й духовному розвитку давньоруської держави. Князь Володимир, а згодом Ярослав особливо дбали про забудову головного міста Київської Русі — Києва. За часів Володимира почав складатися план міста. Київ розділявся на верхнє місто («дитинець»), або «вишгород», «гору», і нижнє («подол»).
Дерев’яні споруди в містах Київської Русі. Архітектура міст і сіл Київської Русі представлена насамперед дерев’яними спорудами. Археологічні дослідження Києва, Новгорода, Старої Ладоги, Пскова, Звенигорода, інших давньоруських міст виявили численні залишки зрубних будівель, а також різні конструктивні деталі — карнизи, наличники, коньки, колонки, одвірки тощо. Вони свідчать про багатий архітектурний декор жител давніх русичів (X—XIII ст.). Окремі з них — справжні шедеври народної архітектури.

Текст № 2

Вихід держави на міжнародну арену, контакти з візантійською культурою, а потім і впровадження християнства обумовили виникнення монументальної кам’яної архітектури. Саме з нею київські князі асоціювали державну могутність країни, а також власну велич. Вони прагнули жити в палацах не гірших, ніж візантійські імператори, а Київ прикрасити храмами, які б не поступалися цареградським.У питанні появи в Києві і на Русі зокрема монументального зодчества існує своєрідний стереотип, за яким його історію ведуть від християнства та будівництва першої кам’яної споруди — Десятинної церкви (989-996). Аналіз літописних даних про палаци княгині Ольги, а також відкриття монументальної ротондоподібної будівлі в центрі найдавнішого київського дитинця, що старша за Десятинну церкву принаймні на 50 років, суттєво коригує цю усталену думку.
Факти доводять, що Київська Русь ще до офіційної християнізації перебувала на такому рівні розвитку, який дозволяв їй переймати архітектурні впливи сусідів. В кінці X - початку XI ст. для зведення кам’яних споруд на Русі склалися необхідні умови. Йдеться, зокрема, про високий технічний рівень давньоруського ремесла, його зрослу спеціалізацію. Давньоруські майстри виявились вдатними учнями і порівняно швидко оволоділи новими професіями, пов’язаними з монументальним будівництвом.

Текст № З
Центральною будівлею ансамблю «міста Володимира» була Десятинна церква. Вона належала до хрестокупольних візантійських храмів; стіни — з каменю та плінфи, внутрішній простір перекривався зводами у формі хреста, над яким підносився небозвід, що підтримувався підпружними арками, опертими на чотири центральні стовпи; зі сходу мала напівкруглі виступи-вівтарі. Тринефне ядро оточене галереями, поділеними на кілька приміщень. Із західної сторони підносились дві башти, які у ансамблі з багатоглавим завершенням надавали Десятинній церкві особливої урочистості. Сприяв цьому і рельєф, на якому спорудили храм, — Старокиївська гора. Кам’яниця високо підносилась над дерев’яними кварталами і зрубними валами Київського дитинця, її бані добре проглядалися не тільки з Подолу, але й Задніпров’я.
Після завершення будівництва, згідно з літописом, церква була прикрашена іконами, дорогоцінним посудом, хрестами, які Володимир вивіз із Херсонеса й успадкував як посаг за принцесою Анною. Підлога була викладена майоліковими плитами та мозаїкою, стіни розписані фресками і прикрашені мозаїчними панно.
Крім того, в інтер’єрі храму широко використовувались кам’яні архітектурні деталі, мармурові колони, шиферні різні плити, карнизи. В оздобі Десятинної церкви було багато мармуру, що дало підстави сучасникам називати її «мраморяною». Згідно з літописом. Десятинний храм будували грецькі майстри. Володимир «помысли создать церковь пресвятыя Богородица и послав приведе мастеры оть грек». Ю. Асєєв вважає, що вони походили з візантійської провінції. Зразком для київського храму стала фароська церква Богородиці Великого палацу в Константинополі.
— Виділіть мікротеми й самостійно сформулюйте пункти складного плану. Запишіть його.


                                                  4. 
                         Опрацюйте (усно) пам’ятку
«Як готуватися до вибіркового переказу тексту наукового стилю».
ПАМ'ЯТКА 
  1. Прочитати текст.
  2. Визначити стиль, тип і жанр мовлення.
  3. Скласти складний план відповідно до теми і змісту висловлювання.
  4. Виділити найважливішу інформацію в 3 текстах, необхідну для переказу.
  5. Викладати матеріал послідовно.
  6. Не скорочувати текст надмірно.
  7. Слід пам’ятати про причиново-наслідкові зв’язки та зображально-виражальні особливості висловлювання.
5.
Скориставшись пам’яткою, напишіть вибірковий переказ тексту наукового стилю на тему «Архітектура Київської Русі».

Д/З!!! Напишіть вибірковий переказ тексту наукового стилю на тему «Архітектура Київської Русі» (на основі 3 текстів)

Бажаю успіхів!





4. Тема уроку.Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку.








Не виконувати


4. Тестові завдання
1.      Позначте складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком.
А         Сотні літ нас розпинали, Та не побороли, Бо не вмерла Україна, І не вмре ніколи (Д.Павличко).
Б         Навіть тоді, коли не мали ніякого діла, материні руки не залишалися в абсолютному спокої, вони легенько ворушились, як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії (Є.Гуцало).
В         Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім (Народна мудрість).
Г         Коли наука досягає якоїсь вершини, з неї відкривається широка перспектива дальшого шляху до нових вершин, і відкриваються нові шляхи, по яких наука піде далі (С.Вавилов).

2.      Позначте рядок, що містить складне речення із сурядним і підрядним зв’язком                       
А         Поки у великій лабораторії неба відбувався розкішний процес наростання грози, поки все там переверталося, стугоніло, потемнілими степами мчали табуни вихорів, захвилювалися, забурунили зелені вали лісосмуг, заметушилися птахи в повітрі (О.Гончар). 
Б         Я не знаю, чи там угорі, наді мною, є життя, але я добре бачу, що вся краса тут, на землі      
            (Г.Тютюнник).
В         Осінній вітру крок, і хмари над землею, і пада жовтий лист в вечірньому огні (В.Сосюра).
Г         Море дедалі втрачало спокій; чайки здіймались з одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвилі й плакали над морем (М.Коцюбинський).

3.      Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні.
Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад (П. Филипович).
А  Сполучниковий сурядний і підрядний;
Б
 безсполучниковий та сполучниковий сурядпий і підрядний;
В  безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
Г  безсполучниковий та сполучниковий сурядний.

4.      До складного речення з сурядним і підрядним зв’язком належить речення.
А  Соломія не знала, як і коли це сталося,— втома і шум комишу приспали її.
Б  Остап подавсь на розвідки і скоро вернувся, щоб заспокоїти Соломію: скрізь тихо, спокійно, днина тепла й ясна.
В  Гості почали прощатись, але тут Тетяна Степанівна згадала, чого вона, властиве, прийшла.
Г  Кілька разів Остап ускакував у воду мало не по пояс, часто Соломія з розгону натикалася на кущ верболозу, але кожен раз вони давали собі раду і знову мчали вперед, добуваючи останні сили.

5.      Позначте рядок, що містить складне речення з різними видами зв’язку
А         Кричите, Що Бог создав вас не на те, Щоб ви неправді поклонились!..(Т.Шевченко)
Б         Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало (Т.Шевченко).
В         У стародавніх слов’ян були різні обряди, різні релігійні свята, що здійснювались у певний час, повторювались у певні дні, на одному й тому ж місці (Я.Головацький).
Г         Україна моя починається там, Де доля моя усміхається, І, як небо, як даль солов’їна, Не кінчається Україна (П.Осадчук).

6.       Усі типи зв’язку (безсполучниковий, сурядний і підрядний) характерні для речення.
А  Признаюсь — заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі.
Б  Пропасниця тіпала, гарячка палила вогнем, а в грудях так кололо, що Остап на превелику силу діставав собі воду.
В  Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини,  і з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
Г  Сон раптом щезає, як змитий водою, і баба чує своє маленьке тіло, якому твердо і зимно лежати долі, на тоненькій ряднині, у вогкім кутку.

7.      У якому реченні неправильно розставлені розділові знаки?
А     Є прадавні скарби, що намертво лежать у землі, і є живі скарби, що йдуть по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу (М. Стельмах).
Б
    Погортайте сторінки сивих віків, і вам відкриється багато поетичних таємниць, і ви почуєте голоси творців, імена яких так розгубила історія, що вже навряд чи знайдемо багатьох сіячів, чия поетична нива, ставши народною, квітує й сьогодні (М. Стельмах).
В
     Крізь шибки вікон стежили за рекрутом сиві бабусі і він, вітаючись із сусідами йшов вузенькою вулицею, де поряд з іншими убогими хатами стояла його хата з трьома вікнами і такою давньою покрівлею, що вже замість соломи виднівся суцільний мох з, якого буйно росли окремі стеблини жита (А. Шиян).
Г      У гущавину бору долітали з міста передзвони, і, можливо, не один звір, нашорошившись, слухав одноманітне гудіння і мчав потім, сполоханий, в такі хащі, де давно не ступала людська нога (А. Шиян).

8.      Яке із речень відповідає поданій схемі? [     ], (...), (...), (...)
А    Людина йде по рідних вулицях, де пройшло її дитинство, де буяла молодість, де проходили найкращі роки життя (Я. Ваш).
Б     Панас той і Микола... народилися в розложистих степах, де вітер та народ була їх перша школа (   
        (М. Рильський).
В     Вишиває і співає, і ніхто не зна, де узор вона кінчає, де ту пісню почина (М. Рильський).
Г     За морем холодним, в далекій чужині, де сонця ніколи не видно з тайги, де нетрі, болота лихі та пустинні, та скали кремінні, та вічні сніги (П. Грабовський).

9.      Визначте складне речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.
А     Я так захопився літніми принадами, що перестав співати, й забув навіть, що стою у церкві. 
Б     Мати, що якраз готувала сніданок, мимоволі задивилась на ранкове світило: нічого кращого в світі немає за схід сонця! (О. Гончар)
В     Пам'ять наша – глибокий чарівний колодязь, на дні якого затонуло синє небо. (Є. Гуцало)
Г     Я дивився у велике широке вікно, крізь яке було видно не тільки західну частину міста, але й дальні, осяяні ясним весняним сонцем гаї та діброви понад річкою Ворсклою, і укладав собі літні плани.

10.  Складним із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком є речення.
А     А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна:  пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
Б     За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий. (Гр. Тютюнник)
В     Вишку стало розхитувати, і була загроза, що впаде і хату Чабанисі розвалить. (О. Гончар)
Г     Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом, сріблилася важка, обвішана разочками роси павутина.

11.  Чотири частини має складне речення.
А     Букет півоній, які мати несла в руці, поширював п'янкий запах – власне, в руках її наче вигойдувався букет тонких пахощів.
Б     А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимий смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипки. (М. Стельмах)
В     І хоч зараз гудки вже відмінено, проте Віруньці й досі вони часом озиваються в душі, адже під спів цих гудків  привело її кохання на Зачіплянку. (О. Гончар)
Г     У темряві подеколи траплялись ягоди, вони проходили мимо дивною сповільненою ходою, і їм здавалося, що вони ступали по дні великої прозорої річки. (Є. Гуцало)

12.  Правильно розставлено розділові знаки в реченні.
А     Над ними зумлили комарі, біля нас спросоння коли-не-коли схлипувала річечка, а над усім світом протікала зоряна імла. 
Б     Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запекло наче сперся він ним не на воду, а на  вогонь. 
В    Обережні й лякливі, сарни належали лісовій гущавині, належали таємниці і я звідав таке відчуття, наче ця заказана таємниця постала переді мною наяву, тепер я можу приглянутись до неї пильніше.
(Є. Гуцало)
Г    Загадка – це чарівний світ поетичної таємниці і в цьому світі мороз поєднаний з весною, що виступає прекрасною руйначкою всіх його мистецьких та господарських звершень. (Є. Гуцало)

13.   Схемі  [    ], й [    ],  (    ) відповідає речення.
А     Вишнево-яблуневі садки, ще сьогодні зранку такі змерзлі, подобрішали, потеплішали, й село звеселіло, людські обличчя погіднішими стали. (Є. Гуцало)
Б     Я слухав рідну пісню, рідну мову, й вона лилась струмком, у якому переплелися запахи калини, чебрецю, лепехи. (Ю. Мушкетик)
В     Огонь пішов по жилах хлопця, й він ясно одчув у собі, ніби од сну пробудившись, одчув творця, художника. (С. Васильченко)
Г     Зелене безгоміння в полі, на обрії завмерла не хмара, а кінь із вершником, що тримає перед собою голубого списа. (Є. Гуцало)

14.  Позначте речення, у якому пропущено розділовий знак                              
А         Море шуміло, і хвилі його скакали далеко на берег, щоб змити низькі береги, покриті травою (М.Коцюбинський).
Б         Уранці сніг заблищав так, ніби зима жменями понасипала блискіток, і вони сяяли, й промени-лися (О.Іваненко).
В         Я охоплюю обома руками берізку, притуляючись до неї вухом, але вона мовчить, бо ще не розмерзся під корою сік, ще мертво в лісі (М.Стельмах).
Г         Тимко знав, що по-народному цю квіточку називають «невісточкою», і те, що вона така прекрасна, і те, що її так звати зачарувало його (Г.Тютюнник).

15.  Позначте речення, у якому стоїть зайвий розділовий знак
А         Море шуміло, і хвилі його скакали далеко на берег, щоб змити низькі береги, покриті травою (М.Коцюбинський).
Б         Уранці сніг заблищав так, ніби зима жменями понасипала блискіток, і вони сяяли, й промени-лися (О.Іваненко).
В         Я охоплюю обома руками берізку, притуляючись до неї вухом, але вона мовчить, бо ще не розмерзся під корою сік, ще мертво в лісі (М.Стельмах).
Г         Тимко знав, що по-народному цю квіточку називають «невісточкою», і те, що вона така прекрасна, і те, що її так звати зачарувало його (Г.Тютюнник).

16.  Відповідає схемі [  ], і [  ], (  ). речення
А    Кілька разів на добу спалахували короткі, блискавичні сутички з ворогами, ворожими заслонами, потім дорога знову розчищалася, і полк знову згортався крилами своїх бойових батальйонів (О. Гон-чар).
Б    Планета сива над віками крутиться, минають дні, і пахне сіножать (Б. Олійник).
В    Я несу любов-зажуру, мрію молоду, і цвітуть сади для мене, як до тебе йду (В. Івасюк).
Г    А речення — мов зоряний разок слів-намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно (Д. Білоус).

17.  Укажіть, який розділовий знак пропущено в реченні.
 Я знав_ на сонці навіть плями є, мені в контрастах відкривалась суть_ ті, хто сумління береже своє, завжди серця, мов прапори, несуть (С. Жуковський).
A   Коми;
Б   двокрапки;
B   тире;
Г   крапки з комами.

18.  Укажіть речення, у якому НЕ потрібен розділовий знак при збігові сполучників
A    У цей час мати вже не знала колишніх злиднів, бо _ хоч від старшого сина вона ще й не мала допомоги, зате Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток (М. Хвильовий).
Б    Кашляв він так довго й гучно, що _ скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити (О.Довженко).
B    Секретар сидів через стіну, і_ щоб його покликати, досить було постукати кулаком у стіну, аби просто зайти у його кімнатку (Г. Тютюнник).
Г   Надто добре він знав ту пущу, знав, що_ хоч скільки кружляй по ній, рано чи пізно викине вона тебе, і опинишся ти там, звідки починав мандри (П. Загребельний).

19.  Укажіть речення із безсполучниковим та сполучниковим сурядним зв’язком.
A    А я додам: любити можна поезію в добу ракет, бо, дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет (М. Рильський).
Б    Гудуть бубни, рвуться на скрипках струни, танцюють дерева, хилитаються з боку на бік хати, танцюють цигани, танцює ведмідь з кільцем у носі, а козак притупує, зриває з голови шапку і летить, неначе шуліка, по колу, перекидається в повітрі, аж курява встає (Ю. Мушкетик).
B    Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став (М. Рильський).
Г    А речення – мов зоряний разок слів-намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно (Д. Білоус).

20.  Укажіть, з якої кількості частин складається речення.
Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства і юності, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості, ані людяного суму (О.Довженко).
A    Дві;
Б    три;
B    чотири;
Г     п’ять.

21.  Установіть відповідність між реченням і типами зв’язку між його частинами
1. Сполучниковий сурядний і підрядний;
2. безсполучниковий та сполучниковий сурядний;
3. безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
4. безсполучниковий та сполучниковий сурядний і підрядний.

А) Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі (В. Сосюра).
Б) Ти з’явилась мені – і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ (В. Симоненко).
В) Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить (Народна творчість).
Г) Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом (Г. Тютюнник).
  
22.  Установіть відповідність між реченням і типами зв’язку між його частинами
1  Сурядний і підрядний зв’язок.
2  Безсполучниковий і підрядний зв’язок.
3  Безсполучниковий і сурядний зв’язок.
4  Безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок.

А  Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі, і дівчина виглядала його з очеретів.
Б  Аркадій Петрович поклав гребнем борозни на рідкому волоссі, розчесав вуса, на кінчиках жовті, і довго любувався сухим високим чолом та благородним панським обличчям, що одбивалося в синявих водах туалетного дзеркала.
В  Обернувшись назад і глянувши на небо, Соломія побачила червоні, як грань, хмари — зразу стали зрозумілими їй і той дим, що вона чула, і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів.
Г  Ноги грузли часом по коліно в цмоковині, цупкий комиш ламався, тріщав та бив по лиці, плутався під ногами, а Соломія бігла все вперед, пойнята жахом, нічого не помічаючи, бажаючи тільки забігти якомога далі.
Д  Соломія бігла, хоч ноги в неї були слабкіші, ніж учора, а повітря було якесь густе, і трудно було дихати ним.
23.  Установіть відповідність між типом зв’язку і реченням, у якому він представлений
                                                          
1          сурядний і підрядний
2          безсполучниковий і сурядний
3          безсполучниковий і підрядний
4          безсполучниковий, сурядний і підрядний

А         А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, мов скрипка (М.Стельмах).
Б         З верб, що обступали подвір’я, накрапало місячне проміння й роса, а за подвір’ям легеньким відпаром курілося озерце, біля якого виводив свою нехитру пісеньку невтомний деркач (М.Стельмах).
В         Над  тихим світом леліла-курілася  зоряна імла, за татарським бродом на облогах бродив долинний туманець, і в ньому по груди паслися селянські вироблені коні, що пахли оранкою, туманом і молодою м’ятою (М.Стельмах).
Г         Крик табуна диких гусей, що сунув стороною, відгукувався в якомусь далекому озері (М.Гоголь)
Д         Він (травень) мовби нагадує нам: поспішайте помилуватися красою весняного дивоцвіту, бо вона недовготривка й скороминуча (В.Скуратівський).

24.  Установіть відповідність між типом зв’язку і реченням, у якому він представлений
1          сурядний і підрядний
2          безсполучниковий і сурядний
3          безсполучниковий і підрядний
4          безсполучниковий, сурядний і підрядний
А         Коли втомлюся я життям щоденним, Щоденним лихом, що навколо бачу, тоді я думку шлю в світа далекі, Блукає погляд мій в країні мрій (Леся Українка).
Б         Пусто серед степу, сумно й серед лісу: вітри-суховії обголили його рясні віти, а ранні заморозки пожовтили та почервонили лист; пташки щебетливі відлетіли у вирій (Панас Мирний).
В         А як пройде злива, усе тут пахне водою, ніби губка насичена, і густі тумани підносяться і звиваються над коронами дерев (У.Самчук).
Г         З тихим дзвоном упали перші краплини, усе стрепенулося, і вже широкою чарівною музикою зашумів дощ, той цілющий травневий дощ, про який кажуть, що це сиплеться з неба золото (О.Гончар).

Д         Сивіла дощем далечінь, вода вже блищала на шляху (О.Гончар).


                 Складнопідрядне речення







                       Складносурядне речення







Немає коментарів:

Дописати коментар